24.2.16

MOBILIZA ROSALIA

Rosalía está hoxe de aniversario. E no instituto queriamos celebrar que a súa poesía está viva e segue falándonos hoxe. Gustounos a campaña proposta pola AELG (Asociación de Escritores en Lingua Galega) #Mobilizarosalia. Desenvolvendo esta idea, os alumnos e alumnas do equipo de dinamización de 1º e 2º da ESO organizamos no instituto esta festa de aniversario para a nosa escritora máis emblemática.


unha vez tiven un cravo
from lingualiza on Vimeo.

12.2.16

QUEREMOS QUERER EN GALEGO



Gran éxito do correo do amor que repartiu mensaxes de amor e de amizade en galego, inspirados en versos dos nosos poetas, entre o alumnado do instituto.





E tamén das fotos dedicadas que se enviaron desde os móbiles a través do whasshap, levando a nosa lingua pola rede dixital.




E as do novo fotomatón.

 

4.2.16

QUEREMOS TRADICIÓN. QUEREMOS COPLAS DE ENTROIDO EN GALEGO



Celebramos, cun día espectacular, o gran concurso de comparsas con moita participación, en especial do alumnado maior. Foi tocar o timbre do 2º recreo e comezar a desfilar polo instituto habitantes dunha polis grega, unha selección de deportistas olímpicos, personaxes do conto de Alicia, supernenas e científicos, futbolistas e animadoras, turistas, personaxes da Idade Moderna, deuses e deusas gregas, militares e árabes, personaxes de Grease… con moitas ganas de festa e de criticar profes e deberes nas súas coplas, en galego, como ten que ser. 






 Pero o profesorado non quedou calado e decidiu converterse por un día en Dora, a desbrosadora, o famoso personaxe do Bichero, e deixar ben claro que hai moito que desbrosar no alumnado, nas novas programacións e no xardineiro enviado polo concello que, cunha poda salvaxe, nos deixou sen árbores no xardín.










2.2.16

CASAN OS PAXAROS



Reivindicamos a festa tradicional da Candeloria, cando os días comezan a medrar e a natureza a espertar cara a unha nova primavera. Desde o 2 de febreiro ata o San Valentín o galego convértese no instituto nunha lingua para querernos, a través de cartas e fotos dedicadas. Esperámoste nos recreos!





1.2.16

O MELLOR AMIGO


O padriño non era coma a outra xente. Aínda non vin home na aldea que se lle puidese comparar. Todos latrican das mesmas cousas ou calan as mesmas cousas. O padriño era diferente. Paréceme que o estou vendo: sentado no seu tallo, ó pé da lareira, asubía, pensa, fai debuxos co bastón na borralla. Non se anoxa con ninguén. Se lle din algo que non lle gusta, case sempre responde cun sorriso suaviño, e acabouse.

—¿Que é un amigo? —pregunteille tamén.

E botoume tal prédica que inda me acordo de moitos dos seus ditos. Unha tarde enteira parrafeando da amizade. «Un amigo é o mellor que hai neste mundo, se o é de certo». «Vale máis ter amigos ca ter cartos». «O amigo dáche todo e non quere nada; morre por ti se cómpre morrer». (…)

E tiven un amigo. Un verdadeiro amigo. Decote nos levamos ben. Todos os días maxinabamos diferentes andrómenas para cando fósemos grandes. Lelo quería deprender música e tocar o bombardino ou a trompeta. Xa estrebillaba cos dedos nun pínfano e dáballe xeito. Ademais metéuselle na chola ser mariñeiro. Nunca vira un barco nin o mar, pero seu pai estivera servindo en Ferrol e parolaba arreo de augas e ventos. Eu teimaba ser mestre de escola, ou cando menos ferreiro. Pero tamén quixera voar. Guiar un avión para ir polo mundo adiante, viaxando por derriba das nubes. Faciamos paxareiras, armabamos sedelas no río, para pillar troitas, e non había tobo de coello que non tivese na porta un lazo de aramio posto por nós. Na aldea chamábannos «os armadanzas».
Neira Vilas.Memorias dun neno labrego
--------------------------
Esta carta non é ningunha broma nin falcatruada de 1º da ESO. Nesta carta douche as grazas por ser o meu compañeiro nas aventuras que vivimos. Os petardos téñoos eu, ti tes o chisqueiro, como non. Aínda que me debas 2’25 euros que seguro que aboarás, es o meu mellor amigo e a mellor persoa a quen mandar un texto onde expresar que a nosa amizade é para sempre. En min sempre terás confianza e viceversa. Sempre poderás contarme segredos que ninguén pode saber. Pasámonolo moi ben facendo o que máis nos gusta. Temos moitas cousas  en común e as que non aínda son máis importantes porque tentamos que nos gusten aos dous. Sempre te levarei no corazón pase o que pase e dáme non sei que dicirche isto así  que remato xa de dicir tanta carallada. Despídome desexando que este texto chegue a onde teña que chegar e demostre que somos inseparables, camarada.
 
-----------------------------
 
Hoxe fomos un grupo a durmir a casa dunha compañeira  que estaba de aniversario. Síntome moi ben coas miñas amigas. Fanme rir e esquecerme das cousas malas.
---------------------------
 
Hoxe síntome feliz porque uns amigos planearon quedar e invitáronme a ir con eles. Non me esperaba que a miña nai aceptase pero houbo sorte.  Non os coñezo moi ben, só de andar polo instituto. Sentíame un pouco nervioso porque non sabía como actuar. Pero vaia parvada… Ao final foi xenial porque foi un día diferente.
 
-----------------------------
 
 
 
 
 
 
 
 

EN DEFENSA DO ENTROIDO DE HÍO



Achégase o Entroido e, fieis ao compromiso adquirido hai uns anos, defendemos a tradición do que se celebra en Hío. Veu un representante da comisión de festas a explicarnos a organización e o desenvolvemento e montamos un gran taboleiro con esa información e moitas fotos.

Lembrade que hai piruletas xigantes cun “Quérote” debuxado para quen nos traia fotos e vídeos do noso marabilloso Entroido de Hío!
 


 

29.1.16

A PAZ NON PODE SER UNHA PALABRA BALEIRA. ÉNCHESE DE SENTIDO CO NOSO COMPROMISO.



Por iso celebramos o Día da paz pintando o lema no chan do patio. Convertemos de novo a bóla do mundo nun corazón con cordas vermellas sostidas polo alumnado de 1º da ESO. E logo todo o resto da comunidade educativa encheu de sentido as letras: A PAZ, O TEU COMPROMISO colocándose dentro delas mentres dabamos lectura a un manifesto. E rematamos cunha chuvia de caramelos.

MANIFESTO DO DÍA DA PAZ

Celebramos hoxe o Día escolar pola Paz e a non violencia. Como falar de paz nun mundo enfrontado, cheo de guerras e conflitos, de muros e arames espiñentos? Como falar de paz e que non parezan palabras baleiras como esas que vedes pintadas no chan?
É fácil botar a culpa aos gobernos, aos poderosos, aos intereses económicos e  efectivamente temos que denunciar os abusos dos que se enriquecen a costa dos máis débiles, dos que queren impoñer unha única forma de vivir e de pensar, a súa propia. Está moi ben ter unha postura crítica coa situación mundial e coa forma de gobernar, esixindo medidas máis xustas para todos e todas. Pero tamén temos que saber ser críticos con nós mesmos. Todos e todas vivimos no mundo e temos un mundo arredor de nós. Cada día temos moitas oportunidades de afastar de nós a violencia e ir trenzando como estamos a facer con estas  cordas vermellas pequenos actos de amor, de comprensión, saber regalar un sorriso, unha palabras de ánimo, esforzarnos por escoitar, fomentar  o diálogo e o consenso, respectar ao que pensa diferente, poñerse no lugar do outro para tratar de entender, saber compartir, poñerse do lado do que sofre…  pequenos actos que van trenzando un gran corazón que fará do lugar en que vivimos un sitio mellor.

A paz quere o teu compromiso.  De ti, de vós, depende que isto non sexan só palabras baleiras. Por iso vos pedimos que, dun xeito simbólico, todos e todas os que estades dispostos a comprometervos pola paz vos coloquedes enriba das palabras que están pintadas no chan e vos unades aos vosos compañeiros e compañeiras estirando os brazos ata ir formando as letras. 
Porque todos e todas xuntos podemos conseguir que os desexos de paz non sexan palabras baleiras senón pequenos feitos que constrúan ao noso redor un mundo máis xusto e solidario.



25.1.16

UNINDO TODOS OS NOSOS CORAZÓNS PODEREMOS SOSTER O MUNDO



Esa foi a actividade coa que preparamos nas aulas o Día da paz. Nunha actividade cooperativa 1-2-4  propuxemos actitudes coas que comprometernos no camiño da paz e escribímolas en galego en pósits con forma de corazón. Cada alumno ou alumna berraba o compromiso escollido e botaba o novelo de la a outro compañeiro ou compañeira para ir tecendo unha arañeira con todos os compromisos de cada un de nós e tentar suxeitar, en delicado equilibrio, un globo terráqueo. Porque un fío non é nada pero todos xuntos, nun compromiso común, somos quen de transformar o mundo. Os pósits de cores encheron de esperanza o mural negro cheo de arames que simbolizaban os conflitos e as guerras do mundo. Tamén colgamos deles as fotos das arañeiras.






18.1.16

A PAZ QUERE O TEU COMPROMISO


Achégase o Día da paz e o EDLG converteu unha vez máis a nosa lingua nunha ferramenta para activar o noso compromiso na construción dunha sociedade máis xusta na que aprendamos a resolver os conflitos de forma pacífica, dialogando e chegando a consensos. Nun mural negro pintamos a bóla do mundo simbolizando as guerras e a violencia. Contamos coa colaboración do Departamento de matemáticas que teceu un corazón con cordas dentro do círculo do mundo, o símbolo dese mundo mellor que depende de todos e todas construír ao noso redor. E as letras do lema tamén en cores colándose entre os arames da violencia.






8.1.16

EU SON BALBINO

A nosa homenaxe a Neira Vilas é aprender a expresar os nosos sentimentos a partir de textos de Memorias dun neno labrego.

EU SON… Balbino. Un rapaz da aldea. Coma quen di, un ninguén. E ademais, pobre. Porque da aldea tamén é Manolito, e non hai quen lle tusa, a pesar do que lle aconteceu por causa miña.
Eu quixera andar mundo. Ir por mares e terras que non coñezo. Nacín e crieime na aldea pero agora síntoa pequena, estreita. Coma se vivise nun cortizo. Teño pensamentos que non lle podo contar a ninguén. Algúns non me entenderían e outros chamaríanme tolo. Por iso escribo. E despois durmo coma unha pedra. Quedo desatafegado, libre, coma se me quitasen de enriba un bocoi. ¡Cousas miñas! E tamén de Smith, o capitán que estivo na guerra e cando voltou para a casa púxose a escribir todo o que lle acontecera…
 
¡Se eu fixese un libro! Nin falar. Ogallá que non me atopen o caderno. Daríame vergoña. E non é para menos. Porque nel baleiro todo o que sinto. Moi pouca xente o fai…
Na miña casa non me comprendían. E outro tanto acontéceme na do Landeiro. Iso é o peor que lle pode suceder a un, pero a moita xente non se lle dá. Eu non sei se esvarío. Vexo o mundo darredor de min e adoezo por entendelo. Vexo sombras e luces, nubeiros que viaxan, lume, árbores. ¿Que é todo isto? Ninguén me di, poño por caso, para que serven as estrelas, nin onde morren os paxaros. Sei de certo que moitísimos anos antes de nacer eu xa había sol e penedos e fuxía a auga polo río. E estou seguro de que todo seguirá igual despois de que eu morra. Virá máis xente, e máis, tripando uns nos outros, esquecéndose adrede dos que morreron, coma se non houbesen vivido.

Escribir no caderno —¡quen o diría!— é coma baldeirar o corazón. Parece un milagre. Pois á fin de contas non pasa de ser unha conversa comigo mesmo. Pero para min é milagre todo. Dende as pingueiras da chuvia ata o canto do grilo.
Memorias dun neno labrego. Neira Vilas.
-----------------
 
Desde que nacín só tiven a oportunidade de viaxar unha vez, aínda que sempre me gustou coñecer outros lugares, aprender todo o que temos no mundo e non estamos afeitos a ver. Aquela vez foi inesquecible. Máis que unha gran viaxe foi unha excursión. Estivemos en Cantabria todos os nenos e nenas de 6º de primaria co alumnado dun colexio de Moaña. Despois daquela gran semana pregunteime varias veces a onde quería viaxar se tivese oportunidade. Pensei en Venecia, será polas góndolas? Non sei que ten esa cidade italiana pero enfeitízame. As súas pontes, a auga polas canles separando as illas… todo fai dela un lugar especial. Imaxineime vivindo nunha desas casas tan pegadas á auga coa miña familia, paseando pola Gran Canle de Venecia ou pola Ponte dos Suspiros, visitando a Basílica de San Marcos ou o Palacio Ducal. Gustaríame facer tantas cousas alí que pasaría a vida planeándoo. Sen dúbida, quero ir de maior.
-----------------------------------------
 
No que máis tardo cada mañá é en verme no espello. Boto toda a madrugada fronte del. Meu pai di que o vou romper de tanto mirarme pero eu creo que son cousas de adolescente, mirar se pola noite saíron grans, se o cabelo está encrespado... Estamos na época e non hai máis!
-----------------------------------------
 
O meu lado na clase senta un rapaz de mediana estatura, cuns ollos moi claros, como raios solares que alumean o mar. Verdes cristalinos. E os seus cabelos da cor dos lingotes de ouro...
------------------------------------------
 
No que máis tardo cada mañá é en verme no espello. Boto toda a madrugada fronte del. Meu pai di que o vou romper de tanto mirarme pero eu creo que son cousas de adolescente, mirar se pola noite saíron grans, se o cabelo está encrespado... Estamos na época e non hai máis!
------------------------------------------

 
 
 
 

17.12.15

QUEREMOS MÚSICA EN GALEGO



O último día do trimestre, como xa é tradición, todos os equipos do EDLG xuntámonos para gozar dunha festa con música en galego. Cada equipo presentou un videoclip para presentarse e logo invitar a todos e todas a cantar e bailar. 1º da ESO triunfou co rapeado da canción gañadora do Correlingua do curso pasado: O GALEGO É DE TODOS E TEU TAMÉN. 




2º da ESO realizou un divertido vídeo musical da canción Quero ver como te ris de MEDOMEDÁ.





3º da ESO non deu feito e castigámolos a saír ao escenario e facer algo en directo para presentarse. 


 



4º da ESO fíxonos moitas ganas do verán con Fai sol de TERBUTALINA. 





O alumnado de Bacharelato escolleu o tema Terra de DAKIDARRIA e fixo unha versión achegándoo á realidade de Cangas. 





O profesorado tamén participou bailando o tema de LAMATUMBÁ: Camiños





Pasámolo xenial. E ao final, compartimos uns petiscos. Que máis se pode pedir?





14.12.15

NADAL EN GALEGO



Chegou o momento de adornar o instituto para anunciar a chegada do Nadal. E que mellor adorno que a nosa cultura? Visitamos o Culturgal e pedimos novidades ás editoriais galegas para expoñelas no centro. E montamos unha gran árbore de Nadal con flores de papel e portadas das últimas novidades de literatura e música en galego:  libros de poesía, novelas, ensaio, de contos infantís e banda deseñada, discos e películas.








E outra con produtos galegos etiquetados na nosa lingua e camisetas con lemas en galego, porque queremos o noso, na nosa lingua.








E na nosa campaña para animar a que o galego forme parte dos nosos agasallos e comidas de Nadal tamén repartimos trípticos, deseñados nas xuntanzas coa Coordinadora de Equipos de Dinamización do Morrazo, con recomendacións por idades de lecturas e música en galego no centro, no concello, no centro de saúde, na biblioteca municipal e nas librarías de Cangas.